Jump to content


Schoorsteen trekt niet


6 replies to this topic

#1 Gastbezoeker-Guest_Frans_*_*

Gastbezoeker-Guest_Frans_*_*
  • Guests

Posted 21 October 2011 - 03:36 PM

Hallo Allemaal. Ik zou graag willen weten waarom mijn schoorsteen niet trekt. Ik heb al vanales geprobeert maar vooral 's ochtends als het buiten koud is moet ik eerst de kachel opwarmen voor ik hem echt aan kan steken anders slaat de rook naar binnen. Bij mijn ouders trekt dezelfde kachel de planken bijna door de schoorsteen heen. Hier is het helemaal niets en gaat de kachel zelfs na een paar uur uit terwijl het hout niet op is...



Ik heb een tekeningetje bijgevoegd om te laten zien hoe het er nu uit ziet.

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2011 - 03:52 PM

zoals ik het nu zie heeft u een houtkachel met een uitgang van 150MM en begint u direct met een bocht van 45 graden.
daarna verloopt u naar 125mm en gaat u verder met een versleping waarna u weer met 45 graden nog ongeveer een 2 meter omhoog gaat en eindigt met een trekkap.

Een houtkachel verkleinen van 150 naar 125 is een behoorlijke impact voor de trek.
de 45 graden bocht op het toestel geeft ook een flinke klap op de trek.
het feit dat uw rookkanaal niet boven de nok uitkomt en geen snelheid in het kanaal kan crëeren is ook een groot probleem.

oplossing:

kleinere houtkachel of een 150MM kanaal maken (dure ingreep)
het kanaal verlengen en dmv een aspriomatic de trek verhogen (is goed te doen)
de bocht die bovenop het kanaal zit zou ik zowiezo hoger maken,ook al is het 50cm dan is het nog een hele verbetering voor de trek.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 Gastbezoeker-Gast_*

Gastbezoeker-Gast_*
  • Guests

Posted 21 October 2011 - 04:20 PM

Wat zou de ideale verlenging zijn? 1 meter, of meer? Aspriomatic ga ik zeker naar kijken. De bocht verhogen is helaas noet mogelijk omdat de hele pijp omhoog gaat heb ik dan helaas geen muur meer over om hem aan vast te maken.

Denkt u dat de verlenging en de aspriomatic voor voldoende trek kunnen gaan zorgen. Het belangrijkste is dat als ik de deur open doe dat de rook niet meer de kamer in komt.

Heel erg bedankt voor uw snelle antwoord.

Groet Frans

#4 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2011 - 04:28 PM

als het mogelijk is zou ik de buis boven de nok laten uitkomen of minimaal 5 graden onder de nok.
Een aspiromatic geeft meer trek maar het is geen wondertol die alles direct oplost.
ik denk persoonlijk dat als u de buis eerst maar eens verlengt al een stuk verder komt.

nog even een veiligheidsvraag,hoe gaat uw rookkanaal door de muur heen is deze wel geisoleerd of omkokerd?
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#5 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 21 October 2011 - 04:30 PM

als je je trouwens regeistreed op het kachelforum zit je niet meer met die irritante code, het ding moet er nou eenmaal tussen ivm de vele spamrobots die het internet verpesten.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#6 Frans de Jong

Frans de Jong

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 posts

Posted 25 October 2011 - 10:49 AM

Wat zou de gemiddelde temperatuur zijn van de rookgassen in deze schoorsteen? zit dat rond de 200 graden, 300 graden of loopt dat veel verder op?

#7 Gastbezoeker-Guest_Frans_*_*

Gastbezoeker-Guest_Frans_*_*
  • Guests

Posted 25 October 2011 - 10:52 AM

Ik heb me geregistreerd en sindsdien al een paar keer een reactie proberen te plaatsen zonder succes dus dan maar weer met de code.

Wat zou de gemiddelde temperatuur van de rookgassen in de schoorsteen zijn? 200, 300 graden? Of nog veel hoger?




Reply to this topic



  

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users