Ga naar inhoud


Roet Deeltjes


4 replies to this topic

#1 Gastbezoeker-T IJff_*

Gastbezoeker-T IJff_*
  • Guests

Gepost 18 August 2014 - 10:57 AM

Goedemorgen,

 

Ik heb sinds een jaar een probleem.

IK heb een oude houtkachel,  helex hete hex heet de kachel dacht ik.

Heeft twee ventilaties roosters onderin de as-lade bak.

 

IK gebruik onbehandeld hout van een houthandel welke ik gratis kan wegnemen.

Meerendeel is vuren en soms wat hardhout.

Laatste jaar heb ik er last van ( of eigenlijk mijn buren )  dat als ik de kachel aansteek.... ik roetdeeltjes uit mijn schoorsteen zie komen en bij ongunstige wind landen deze deeltjes in de tuin van mijn buren op oa de tuinmeubels. Erg vervelend allemaal !! Ik baal er ook al een stekker van.

Ik stook in de herfst en winter eigenlijk bijna alleen maar op de houtkachel.... dus gebruik hem zeer veel.

Ik heb beneden een enkelwandige stalen kachelpijp ( zwart ) en de bovenverdieping heeft dubbelwandige RVS pijp. Op het platte dak steekt deze 2 meter boven de dakrand uit.

Kachel heeft genoeg trek vlg mij.

Voorheen temperde ik de kachel wel eens met een smoorklep...maar had al gelezen dat je dat beter niet kunt doen... dus doe dat ook niet meer.

Als ik de schoorsteen veeg.... dan zijn het grove vlokken die aan de binnekant van de pijp zitten en zo weg te vegen zijn... en naar mijn inziens... niet echt veel.

Om het te voorkomen veeg ik nu elke maand...maar dan nog komt het wel eens voor dat ik dan als ik de kachel aansteek.... ik de roetlokken zie vliegen in de lucht de eerste 10 minuten.

 

Vraag... hoe kan ik voorkomen dat dit gebeurt.

Is dit te voorkomen met een nieuwere kachel.... een kachel met tertiare verbranding ??

Hoop niet dat je zegt dat ik ander hout moet gebruiken....want doe dit tevens omdat het mij veel geld scheelt. ( ben deels afgekeurd wegens kanker ).

 

Graag jullie hulp ! Alvast bedankt !

 

Mvg Teun IJff

 



pelletkachel

#2 Gastbezoeker-Gast _*

Gastbezoeker-Gast _*
  • Guests

Gepost 22 August 2014 - 03:42 PM

Niemand ?



#3 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 03 September 2014 - 09:45 PM

Vuren en hardhout geven een behoorlijke ontgassing in samenspel met een koud kanaal kan dit gaan hechten en door de warmte uitzetten tot vlokken creosoot.
Ik raad aan eens te starten met kleiner en minder hout en het rustiger op te bouwen en dan met eikenhout en wat vurenhout gemengd te stoken.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#4 Gastbezoeker-Gast _*

Gastbezoeker-Gast _*
  • Guests

Gepost 07 September 2014 - 09:02 AM

Bedankt voor je antwoord en hulp.

Ik ga dat zeker proberen.

Maar de andere vraag...of het met een kachel met tertiare verbranding ook helpt tegen vorming van roetvlokken ?

 

Is dat zo ?

 

Mvg Teun IJff

 



#5 Gastbezoeker-Maurits_*

Gastbezoeker-Maurits_*
  • Guests

Gepost 25 January 2021 - 11:48 AM

Hoi Teun,

 

Inmiddels al  een oud topic. Hier hetzelfde issue, heb jij het uiteindelijk kunnen oplossen?

 

Gr Maurits





Voeg antwoord toe



  

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers