Ga naar inhoud


Foto

Plaatsen Gietijzeren Kachel In Veranda Voor Houten Wand Van Tuinhuis


  • Please log in to reply
No replies to this topic

#1 Jacques Paul

Jacques Paul

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 06 September 2015 - 08:39 AM

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en zit met wat vragen over de plaatsing van een kachel en met name de wering van de stralingswarmte.

Ik wil een gietijzeren kachel in een houten veranda plaatsen. Deze veranda bestaat uit een royale vurenhouten overkapping waarin een tuinhuisje is geïntegreerd. Tegen een van de houten wanden van het tuinhuis ben ik voornemens de kachel zo'n 40 cm. voor de wand te plaatsen. De kachel heeft een achter uitloop voor de kachelpijp, die ik na een haakse bocht direct wil voorzien van dubbelwandige rvs kachelpijp naar het houten dak. Die pijp komt dan zo'n 10 á 20 cm. voor de wand te lopen. Ik zit het meest met de stralingswarmte van de gietijzeren kachel zelf ten opzichte van de houten achterwand. Ik wil deze wand beschermen tegen de stralingshitte. Een brandwerende gipsplaat vind ik niet mooi. Dan gaat hete hele effect van mijn mooie veranda verloren. De veiligheid is me heel veel waard, maar het blijft "maar" een veranda, dus het moet qua kosten wel redelijk blijven, anders moet ik er noodgedwongen vanaf zien.
Maar nu had ik bedacht om een hittebestendige glazen plaat achter de kachel te plaatsen en met afstandhouders een luchtspouw van bijvoorbeeld 2 cm. te creëren. Heeft iemand hier ervaring mee? Zo ja, hoe groot zou dit hitteschild dan moeten worden. Welk type glas heb ik daar dan voor nodig? Of zijn er nog andere mogelijkheden die er wel fraai uitzien? Mag een dubbelwandige rvs kachelpijp wel gewoon voor de houten wand gemonteerd worden zonder aanvullende warmtewering op de houten wand? Het zijn meteen een hoop vragen, en elke reactie of antwoord is zeer welkom. Alvast bedankt.

pelletkachel

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers