Ga naar inhoud


pelletkachels

lagering thermostaat houtkachel


2 replies to this topic

#1 Gastbezoeker-Peter Simons_*

Gastbezoeker-Peter Simons_*
  • Guests

Gepost 22 september 2010 - 09:23

Hoi!
Ik heb een HWAM Vivaldi, een geweldig, klein houtkacheltje met groot raam. De kachel is uitgevoerd met een bi-metalen veer die de zuurstoftoevoer beinvloedt: als de kachel afkoelt trekt deze veer de zuurstof open en omgekeerd.
Na een aantal jaren gaat het draaien van de veer steeds stroever, omdat de asdoorvoer corrodeert. Bovendien verloopt de veer steeds een beetje, waardoor de regeling niet meer optimaal functioneert. Ik wil de constructie dus aanpassen, en dat gaat prima lukken op de uitvoering van de asdoorvoer na.
Mijn concrete vraag is: hoe realiseer ik een asdoorvoer die soepel loopt bij temperaturen tot 300 graden. Zijn daar kogellagers voor, of juist glijlagers van speciale materiaal-combinaties, legeringen?
Wie weet kan iemand mij hiermee helpen!

Peter Simons

#2 Forum admin

Forum admin

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1490 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 24 september 2010 - 09:23

persoonlijk denk ik dat industriele lagers zoals bijv in de auto het beste functioneren in combinatie met hitte.
Kijk bijv naar een turbo van een auto:

De gemiddelde uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel ongeveer 800 graden is en bij een benzine turbo ongeveer 1000 graden is en dat is heet genoeg om glas te smelten.

met andere woorden die lagers zijn krachtig zat en niet te duur.
je kunt ook op internet een defecte turbo kopen en daar het compressorwieltje uit halen deze stang kun je dan gebruiken plus de lagers.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel of pellet-kachels

#3 Gastbezoeker-erik_*

Gastbezoeker-erik_*
  • Guests

Gepost 16 oktober 2010 - 10:16

asje insmeren met kopervet? is bestand tegen hoge temperaturen



Voeg antwoord toe



  

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers