Ga naar inhoud


Foto

Rookkanaal afsluiten?


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 Ronald

Ronald

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Gepost 03 January 2011 - 12:49 PM

Hallo Forumleden.

Ik heb een tegen de buitenmuur aan gemetseld rookkanaal, dat vroeger door het dak heen naar buiten door liep, maar nu op zolder (meteen boven de woonkamer) ophoudt. De maat is ongeveer 80 x 30 beneden, en 30 x 30 boven.
In dit kanaal zit nu een enkelwandige pijp, de laatste halve meter in het rookkanaal plus wat door het dak heen gaat is dubbelwandig.

Die enkelwandige pijp geeft warmte af die naar boven zal trekken, en daarover heb ik een vraag:

de muur eindigt met een houten muurplaat. De warmte die omhoog trekt komt daarlangs. Wordt dat zo warm dat ik de muurplaat moet isoleren?
Zo ja, dan wordt daarmee meteen het hele rookkanaal afgesloten, zodat de warmte niet meer weg kan. Is dit erg?


Een andere vraag: die enkelwandige pijp is flexibel, en loopt krom (ik kom hem niet recht het kanaal inbrengen). Is er een eenvoudige truc om hem recht te buigen?

Groet, Ronald.

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 05 January 2011 - 10:06 AM

Beste Ronald,

Een enkelwandige flexbuis kun je het beste isoleren met losse vermiculite (geen mortel ivm rek en krimp)
het rookkanaal mag daarna afgesloten worden met promatect,nooit hout gebruiken is levensgevaarlijk.
je kunt namelijk zelf ontbranding krijgen door de hitte van het rookkanaal.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 Ronald

Ronald

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Gepost 05 January 2011 - 12:13 PM

schreef(kachelman @ Jan 5 2011, 10:06 AM) <{POST_SNAPBACK}>
Beste Ronald,

Een enkelwandige flexbuis kun je het beste isoleren met losse vermiculite (geen mortel ivm rek en krimp)
het rookkanaal mag daarna afgesloten worden met promatect,nooit hout gebruiken is levensgevaarlijk.
je kunt namelijk zelf ontbranding krijgen door de hitte van het rookkanaal.



Beste Kachelman,

isoleren met vermiculite gaat niet lukken. Het rookkanaal is aan de onderkant open en loopt zelfs door naar de kruipruimte.
Is omwikkelen van de pijp met insulfrax thermische deken ook een goede oplossing?

Groet, Ronald.


#4 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 07 January 2011 - 12:36 PM

hmmm heeft u misschien een foto of tekening van het rookkanaal? deze kunt u rechtsonder bij upload erin zetten.
ik kan dan een beter antwoord geven.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel


0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers