Ga naar inhoud


Foto

terugslag/valwind


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 Olly

Olly

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Gepost 15 December 2011 - 02:00 PM

Hallo,

Ik heb volgens de kenners die ik heb gevraagd de ideale omstandigheden voor goede trek. Schoorsteen (rvs, geïsoleerd) gaat recht omhoog achter de kachel en steekt boven het dak uit (zo'n 10m hoog in totaal). Geen bomen aan de wind kant, wel wat aan de andere kant maar die hebben nu geen blad. Kachel is een behoorlijke Jotul en de diameter van de pijp is 15cm. Pijp is redelijk schoon (als ik naar boven kijk zie ik een mooi rond groot cirkel licht). Er zit een vaste trekkende kap op met vonkenvanger. Toch als er een beetje wind staat voel ik de wind door de pijp naar beneden trekken en bij veel wind kan ik de kachel niet aankrijgen zonder veel rook in de kamer (als het eenmaal brand is het meestal wel opgelost - wel een keer gezien bij een harde windstoot dat dan ook rook de kamer ingeblazen werd). De ruimte waar de kachel staat is wel vrij groot, zo'n 500m3. Kan dat er mee te maken hebben? Wij stoken nu zo'n 3 jaar. Eerder hadden we alleen last van geen trek bij zwaar mistig weer, meen ik. Ik dacht dat een aspiromatic wat zou kunnen zijn? Mijn buurman heeft daarintegen een 'trekonderbreker' geplaatst, een regelbare klep in de pijp in de kamer. Als er een valwind is dan gaat de lucht de kamer in en niet de kachel in, als ik het goed heb begrepen.
Probeer me goed te laten informeren voor ik investeer in de een of ander oplossing of een duur bedrijf laat komen (telefonisch gaven de experts aan het ook niet te snappen).

Bedankt!


pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 16 December 2011 - 12:01 PM

is het dubbelwandige kanaal ook 150MM?
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 Olly

Olly

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 2 Posts:

Gepost 16 December 2011 - 01:35 PM

schreef(kachelman @ Dec 16 2011, 12:01 PM) <{POST_SNAPBACK}>
is het dubbelwandige kanaal ook 150MM?


150 binnenbuis


0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers