Jump to content


Photo

Diverse vraagjes omtrent inox rookkanaal.


  • Please log in to reply
3 replies to this topic

#1 vince!

vince!

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 05 October 2009 - 07:36 PM

Beste,

Fantastisch initiatief dit kachelforum.

Heb enkele vraagjes, die ik nergens beantwoord krijg omtrent onze kachel - afvoersysteem.

We verwarmen met een Austroflamm G3. Geen grote kachel, die voornamelijk dient als bijverwarming, naast onze cv installatie en ideaal is om in het 'tussenseizoen' te verwarmen, bij te warmen. We branden altijd droog hout, nooit geen spar hout. En de kachel brandt dagelijks in de koudere periodes en vaak van 's morgens tot 's avonds.

Van de kachel vertrekt een inox-afvoersysteem, recht naar boven door de 1e etage, door de zolder en door het dak.
In de living is de buis enkelwandig, vanaf het verdiep tot buiten, dubbelwandig.
Nu is het zo dat we al 2x een brand hebben gehad in de buis. Brandende gensters verlieten de schouw... en onderaan de 90° bocht stond deze roodgloeiend.
- Wat kan er in het slechtste geval gebeuren ? Kunnen de buizen vervormen ? Buizen zijn trouwens verkleurd na de eerste 'brand' tot blauwachtig.
- Wat kan ik het beste doen tijdens zo'n schoorsteenbrand ? (Kachel doven en buizen afkoelen met een natte dweil).
We stoken de kachel nooit vol met hout en laten hem eerder rustig branden, blokje voor blokje opgooien. Toch krijgt de dubbelwandige buis vrij warm, je kan er net wel of net niet je hand op houden. Ondanks dat de installateur ons vertelde dat we nooit zouden voelen aan de buis of de kachel wel brandde.
- Krijgt zo'n dubbelwandige buis echt zo warm ?
- Help zo'n schepje Fulgurant poeder om je rookkanaal proper te houden ?
- Hoe vaak moet het rookkanaal gereinigd worden ?
- De temperatuur van het afvoerkanaal is dit afhankelijk van het type kachel, bestaat er iets waardoor deze kan verlaagd worden ? Een bredere buis ?

Alvast hartelijk dank.

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 06 October 2009 - 05:03 PM

Beste Vince,

Dat je al twee keer brand hebt gehad maakt je gevoel voor het stoken op hout niet echt veel beter dunkt mij.
Zijn de dubbelwandige rvs buizen omkokerd? zo niet doe dit dan op de volgende manier:

Neem staalprofielen van het merk metallstud of iets vergeleikends en schroef daar promatect plaatmateriaal tegen aan.
Je moet jou dubbelwandige buis zo zien dat hij rondom ogen heeft,die ogen mogen geen enkel stukje hout zien,is dit wel zo is er brandgevaar.
De bocht die erin zit is ook geen strak plan,deze zou ik vervangen met een t-stuk en deze gewoon af en toe leeg halen,zodoende kan het creosoot zich niet ophopen en heb jij minder kans op een schoorsteenbrand.
De meeste dubbelwandige buizen kunnen toch zoon 200 graden of meer worden,er zijn ook buizen die minder warm zijn,maar toch blijf alles omkokeren.
Vroeger gooiden ze als de kachel uit ging aardappelschillen bij in het vuur dit zorgde ervoor dat de creosoot die zich in de pijp bevond los laat.
Het vegen van je schoorsteen raad ik aan twee keer in het jaar te doen,zodoende blijft hij goed schoon en veilig.

Mocht je een schoorsteenbrand hebben en je krijgt het echt niet meer uit gooi dan zout op het vuur dit dooft alles direct,maar let op dit sloopt ook je kachel.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 vince!

vince!

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 08 October 2009 - 01:32 PM

Alvast hartelijk dank voor het antwoord, reactie.

Toch nog enkele kleine onduidelijkheden.

Mijn installateur had het destijds dus mis toen hij me liet weten, dat ik nooit zou voelen aan de buis als de kachel brandde, deze zou altijd koud blijven. Je kan dus stellen dat het volledig normaal is dat een dubbelwandige buis zeer heet wordt.
Die extra omkokering met die staalplaten is dan meer in het geval er gevaar bestaat voor aanraking. Ik was enkel wat ongerust dat die buizen toch zo heet werden.
In het geval van een schouwbrand, kunnen die buizen vervormen door de extra warmte die vrijkomt ?
Aan die 'bocht' die in het kanaal zit, zit een klepje die kan geopend worden, waarmee ik het roet kan wegnemen.

Ik moet je echt wel gelijk geven, dat na zo'n schoorsteenbrand, je wat 'bang' wordt en toch alleszins meer oplet met het stoekn van de kachel.

#4 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 26 October 2009 - 12:19 PM

in een bocht kan een dubbelwandig rookkanaal nog best heet zijn,maar ik raad je echt aan het rookkanaal te omkokeren.
de kachel zal er niet anders om branden en het rookkanaal is zo een stuk veiliger.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users