Jump to content


Photo

Houtkachel Met Cv-aansluiting


12 replies to this topic

#1 Henk Leeuwen

Henk Leeuwen

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 02 November 2009 - 07:06 PM

Goedendag allemaal,

Ik ben me aan het oriënteren in verband met de aanschaf van een houtkachel met CV-aansluiting.
Hier heb ik 4 mooie kachels gevonden.
Waar ik echter nog steeds mee worstel is hoe ik deze het veiligst kan aansluiten op mijn CV.
Er zijn namelijk veel tegenstrijdige berichten over hoe en wat, waar natuurlijk ook weer een flink prijskaartje aan hangt.
Ik zou hier graag eerlijk ( en onafhankelijk ) advies over willen hebben.
Vandaar dat ik dus mijn vraag op deze site plaats tongue.gif
Graag Uw reacties hierop.
Alvast mijn hartelijke dank.
Met warme groet,
Henk van Leeuwen

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 07 November 2009 - 11:04 AM

Ik raad zowiezo een kachel aan met een wand waar het cv water doorheen stroomt.
De merken met een warmtewisselaar in het rookkanaal geven veel aanslag en een slechtere verbranding dmv afkoelen van rookgassen.

welke merken heb je gezien?
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 Henk Leeuwen

Henk Leeuwen

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 07 November 2009 - 06:13 PM

Hoi kachelman,
Ik heb de volgende op het oog:

Lilyking 657 11 Kw
Sunrain JA006B 12 Kw
Olymberyl HFB 243 11 KW
Horseflame HFB-517 12 Kw

#4 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • PipPipPip
  • 1500 posts
  • Gender:Male

Posted 11 November 2009 - 05:43 PM

Beste Henk,

Ik heb de leverancier van Olymberyl en Horseflame houtkachels op het forum uitgenodigd,deze zal spoedig zijn bericht plaatsen en u advies geven over de houtkachel op cv.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#5 Henk Leeuwen

Henk Leeuwen

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 11 November 2009 - 09:34 PM

Alvast mijn hartelijke dank kachelman voor je medewerking !
Ben zeer benieuwd .
Met vriendelijke groeten,
Henk

#6 Olymberyl & Horseflame

Olymberyl & Horseflame

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 8 posts

Posted 14 November 2009 - 10:33 AM

Beste Henk, veiligheidssets zijn er niet voor de leuk. Daarom moet je meten en sturen. Stel hij wordt te warm, dan dient er gekoeld te worden. Wordt er gekoeld dan dient er bijgevuld te worden. Een veiligheidsset die dat meet en stuurt, zodat je niet naast de kachel hoeft blijven te zitten, is toereikend. Deze regelt de aansluiting op het cv-circuit, maar ook op de waterleiding. Er zijn voorgemonteerde en niet voorgemonteerde sets op de markt, die allen getest zijn. Wat de kachelkeuze betreft: vraag behalve een goed geprijsde kachel ook het nodige advies. Olymberyl en Horseflame zijn mijn merken: beproefd, goed dealer-installatienetwerk en geteste spullen. Plus al jaren ervaring. Wat wens je nog meer. Uiteraard moet het model je aanstaan. Zo moet het lukken. Ab

#7 Henk Leeuwen

Henk Leeuwen

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 4 posts

Posted 21 November 2009 - 10:14 AM

Hallo Ab, bedankt voor je reactie.
Duidelijk verhaal. Wat ik me wel nog afvraag; moet dat veiligheidsset speciaal bij de houtkachel te worden aangesloten, of mag het ook bij je cv-ketel? Ik heb namelijk geen water/afvoer in de buurt van mijn houtkachel. Is ook niet te realiseren aangezien ik geen kruipruimte heb. De cv-ketel zit ongeveer wat leidinglengte aanvoer betreft 15 meter van de houtkachel vandaan.
Lijkt mij dat indien de temperatuur gemeten bij de cv-ketel boven de 90? graden uitkomt deze ook daarvandaan geregeld kan worden.
Of zie ik dat verkeerd ?
Bedankt alvast voor je reactie.
Groetjes,
Henk

#8 Gastbezoeker-Stefan_*

Gastbezoeker-Stefan_*
  • Guests

Posted 01 August 2010 - 02:00 PM

Hallo,

Om een te bepalen of een houtkachel op CV goed is, kan men kijken of er een veiligheidskoelspiraal is ingebouwd. Zo niet dan zijn ze eigenlijk minder geschikt. Verder moeten er met meerdere zaken rekening gehouden worden om deze veilig te laten werken.

Er zijn meerdere merken die er complete aansluit en veiligheidspakketten bijleveren, denk aan bijvoorbeeld DDG, Buderus, Nordic Fire, en Spartherm.
Dit zijn toch de toonaagevende merken op dit gebied.


#9 Gastbezoeker-Gast_*

Gastbezoeker-Gast_*
  • Guests

Posted 09 January 2013 - 02:14 PM

Een houtkachel met cv-aansluiting is niet veel complexer dan een gewone houtkachel, waar je in princiepe alleen een rookkanaal voor nodig hebt.
Om te bepalen of een houtkachel met cv aansluiting echt iets voor je is kun je ook kijken op cv-houtkachel voor meer info.



#10 Gastbezoeker-Ellen Lacroix_*

Gastbezoeker-Ellen Lacroix_*
  • Guests

Posted 09 February 2014 - 08:32 PM

Beste

Heeft er iemand al iets gehoord van de hoxter cv-kachels?

#11 Gastbezoeker-houtman_*

Gastbezoeker-houtman_*
  • Guests

Posted 10 October 2014 - 02:03 PM

Beste

Heeft er iemand al iets gehoord van de hoxter cv-kachels?

Ik heb er net 1 gekocht zal over twee weken geinstalleerd worden



#12 Gastbezoeker-Gast _*

Gastbezoeker-Gast _*
  • Guests

Posted 04 November 2014 - 05:03 PM

Hij draait inmiddels en ik ben er echt tevreden over. Hij is aangesloten op een buffervat van 500 liter, waarop de CV en warmwater is aangesloten. Draait prima.



#13 Gastbezoeker-van Kessel_*

Gastbezoeker-van Kessel_*
  • Guests

Posted 19 April 2017 - 11:21 AM

Ik raad zowiezo een kachel aan met een wand waar het cv water doorheen stroomt.De merken met een warmtewisselaar in het rookkanaal geven veel aanslag en een slechtere verbranding dmv afkoelen van rookgassen.welke merken heb je gezien?


Haha wat onzin!!! Iedere fabrikant probeert juist de verbrandingstemperatuur in de verbrandingskamer zo hoog mogelijk te krijgen om een zo volledig mogelijke verbranding te krijgen. Door water van +- 60gr C door de verbrandingskamer te laten stromen koelt de verbranding natuurlijk hard af en krijg juist een onvolledige verbranding. kijk maar naar de duurdere merken zij werken nooit met de wisselaar in de verbrandingskamer! Zie Koppe, Wodtke, Walltherm, Brunner , Spartherm en Hoxter!



Reply to this topic



  

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users