Jump to content


Altech Kachel


4 replies to this topic

#1 Gastbezoeker-Gastbezoeker-Kempen_*_*

Gastbezoeker-Gastbezoeker-Kempen_*_*
  • Guests

Posted 04 November 2012 - 01:48 PM

Hallo,
Wij overwegen een nieuwe kachel te kopen, hebben nu een " gietijzeren" allesbrander in de huiskamer staan. We hebben veel interesse in een speksteen kachel, we zijn uitgekomen bij de altech eclips of de altech ecosy.
Graag zou ik advies of raad/informatie van mensen willen die ook een altech hebben, en wat hun ervaring is van deze kachel!?! dry.gif
Tussen de eclips en ecosy zit ook nog we wat verschil!!
Hoop wat te horen , groeten kemp rolleyes.gif

pelletkachel

#2 Gastbezoeker-Ecosy_*

Gastbezoeker-Ecosy_*
  • Guests

Posted 27 November 2012 - 07:16 PM

Ik heb sedert 2 maanden een ecosy depot en ben er erg tevreden van. Het heeft wel enige tijd geduurd om de 'startprocedure' onder de knie te krijgen, ik was een echte open haard gewoon en liet de deur te lang op een kier staan. Starten, toedoen en de kachel zijn plan doen trekken is het devies.
Minpunten? Vrij kleine verbrandingsruimte, mijn voorraad hout is op te grote lengte gezaagd en gekliefd om ideaal te zijn. Het duurt een uur vooraleer de ecosy echt begint op te warmen, maar dat is eigen aan het concept/gewicht. Geen aslade, je moet de resten met borstel en veegblik eruit halen.
Voor een installatie wordt 6-8 uur voorzien, bij mij was dit meer maar dat lag aan mijn schouw en wist ik op voorhand.

Eens op kruissnelheid is het een zaligheid om een boek te lezen op enkele meters van de kachel, zelfs al enkele keren ingedommeld

Als je nog vragen hebt laat gerust weten!

#3 Gastbezoeker-Ecosy_*

Gastbezoeker-Ecosy_*
  • Guests

Posted 30 November 2012 - 09:59 PM

Nog even een aantal zaken toevoegen : ik heb voor mijn Ecosy Depot 2.852,83€ betaald (+ 6% BTW). O ja en de 'bediening' dient itt tot de open haard die ik voorheen had strikt met vuurvaste handschoenen te gebeuren, ik heb al een leuk litteken overgehouden op een vinger door dit advies van de installateur te negeren omdat ik die handschoenen niet handig vond/vind.

Vandaag ongewild een experiment gedaan : vanochtend een foutief programma geselecteerd op de thermostaat in de living (positie thermostaat op ca. 6 meter van de Altech) waardoor de centrale verwarming vandaag niet gedraaid had en het bij thuiskomst in de living (ramen aan zuid- en noordzijde - 65m²) en de keuken (ramen aan noordzijde - 20 m²) respectievelijk 17,7 en 16,8 graden was, behoorlijk fris dus. Altech aangestoken om 18h30, hierbij de temperaturen na respectievelijk 1h / 2h / 3h stoken :
TV-hoek/salon (voor de Altech, gemeten op 3 meter) : 19 graden / 21 graden / 22,5 graden
Eetplaats - indicatie op de Thermostaat (gemeten op 6 meter) : 18,5 graden / 19,5 graden / 20,5 graden
Keuken (gemeten op circa 12 meter) : 17,3 / 17,8 / 18,4 graden

Verstookte hoeveelheid hout : geen idee qua gewicht, ik breng mijn droog hout binnen in fruitkistjes die ik meeneem aan de uitgang van de supermarkt, afmetingen 30 (cool.gif x 55 (L) en 15 à 20 cm (H, varieert) : de inhoud van 3 dergelijke kistjes. Stoken met lage vlamhoogte, proberen zoveel mogelijk gloed te hebben en te houden in de verbrandingskuip. Luchttoevoer na 1h stoken ongeveer halverwege dichtgedraaid. Net als de tip van de handschoenen is het m.i. ook sterk aan te bevelen om een CO²-melder te plaatsen. Aangezien ons huis 40 jaar oud is zijn er voldoende kieren en spleten voor luchttoevoer en is dit misschien strikt genomen niet nodig maar in deze huldig ik het motto 'better be safe than sorry'.

Nog een toevoeging : Ecosy of Ecosy depot kiezen? Ik heb voor de depot gekozen omdat dit esthetisch veel beter uitkomt en het praktischer is qua hoogte om hout bij te vullen, volgens mij moet je met de Ecosy zonder depot gewoon op je knieën gaan zitten. Weet wel dat je met de depot betaalt voor speksteen dat er gewoon zit voor het uiterlijk want dat onderste stuk warmt nauwelijks tot niet mee op...


Als er nog vragen zijn over de Altech Ecosy dan hoor ik ze graag


#4 Gastbezoeker-brennert_*

Gastbezoeker-brennert_*
  • Guests

Posted 04 June 2013 - 08:03 AM

Ik heb zelf de altech ecose en mijn maatje heeft de eclips.
die van mij kunnen veel grotere stukken hout in laugh.gif
hij heeft nog een extra kamer maar vind het al warm zat met mijn altech.

#5 Gastbezoeker-f sijtsma_*

Gastbezoeker-f sijtsma_*
  • Guests

Posted 06 July 2013 - 06:54 PM

schreef(Gastbezoeker-Kempen_* @ Nov 4 2012, 01:48 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo,
Wij overwegen een nieuwe kachel te kopen, hebben nu een " gietijzeren" allesbrander in de huiskamer staan. We hebben veel interesse in een speksteen kachel, we zijn uitgekomen bij de altech eclips of de altech ecosy.
Graag zou ik advies of raad/informatie van mensen willen die ook een altech hebben, en wat hun ervaring is van deze kachel!?! dry.gif
Tussen de eclips en ecosy zit ook nog we wat verschil!!
Hoop wat te horen , groeten kemp rolleyes.gif





Reply to this topic



  

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users