Ga naar inhoud


Foto

Schoorsteenkanaal houtkachel


  • Please log in to reply
1 reply to this topic

#1 kenvs

kenvs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 1 Posts:

Gepost 16 March 2010 - 01:33 PM

Hallo,

Ik heb een kachel met een gemetst vierkantig schoorsteenkanaal van iets meer dan 20x20cm
De hoogte is ongeveer 6 meter.

Hierop wil ik een occasie (2jaar oud) houtkachel van FLAM, een PLATO 57/75 aansluiten via achteraansluiting. Dit is een vrij zware houtkachel (ik schat 12 kW nominaal vermogen, weegt 310kg)

Is dit schoorsteenkanaal geschikt?
Of kan ik het beter tuberen? Probleem hierbij is dat het kanaal halverwege ongeveer 3cm verspringt, wat een inox buis neerlaten kan bemoeilijken.

Zou het interessant kunnen zijn om een trekregelaar (bij te veel trok gaat de klep beetje open) te voorzien. Mag een trekregelaar onder de aansluiting van de kachel op de schouw aangesloten worden (minder zichtbaar-> mooier)?

Alvast bedankt voor alle raad!

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 16 March 2010 - 01:59 PM

beste Kenvs,

Een trekregelaar is niet nodig bij de Flam kachel aangezien hij dit zelf regeld.
De maat van de schoorsteen 20x20 is voldoende,echter of hij ook gasdicht is kan ik niet bepalen,u zoe het beste daarvoor een schoorsteenveger inschakelen.
Mocht er wel een flexbuis doorgetrokken moeten worden let er dan wel op dat deze glad is van binnen ivm het stoken op hout.

groet de kachelman.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel


0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers