Ga naar inhoud


Houtkachel


4 replies to this topic

#1 Gastbezoeker-Hans_*

Gastbezoeker-Hans_*
  • Guests

Gepost 29 January 2011 - 12:35 PM

Hallo , ik brand al jaren (met succes) op een houtkachel.
Deze heeft een uitlaat binnendiameter van 105 mm. waar een afvoerpijp in zit met een diameter van 100 mm.
Nu wil ik een nieuwe houtkachel kopen met een diameter van 125 mm.
Kan ik deze straffeloos aansluiten, met een verloop, van 125 > 100 mm.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Hans


pelletkachel

#2 Gastbezoeker-Gast_*

Gastbezoeker-Gast_*
  • Guests

Gepost 29 January 2011 - 12:49 PM

[quote name='Hans' date='Jan 29 2011, 12:35 PM' post='456']
Hallo , ik brand al jaren (met succes) op een houtkachel.
Deze heeft een uitlaat binnendiameter van 105 mm. waar een afvoerpijp in zit met een diameter van 100 mm.
Nu wil ik een nieuwe houtkachel kopen met een diameter van 125 mm.
Kan ik deze straffeloos aansluiten, met een verloop, van 125 > 100 mm.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Hans

P.S. Ik had verleden week al een kachel op het oog, (de Dovre 425 CB) die een uitgang heeft van 150 mm.
Die verlopen zijn er ook 150 mm. > 100 mm is dit ook toegestaan of bezwaarlijk.

Hans.


#3 rob

rob

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 17 Posts:

Gepost 30 January 2011 - 06:53 PM

Hans,

Elke kachel heeft zo zijn kenmerken, zo is de afvoer grote er 1 van. Persoonlijk zou ik daar niet aan tornen ivm de nodige trek in de pijp welke nodig is om de kachel goed zijn werk te laten doen. Het kan wel maar je loopt het risico dat je later een ventilator aan moet brengen om de juiste trek te verkrijgen. Of een gek op de pijp zetten welke zorgt voor een geforceerde trek in de pijp.

Rob

#4 Gastbezoeker-Gast_*

Gastbezoeker-Gast_*
  • Guests

Gepost 24 February 2013 - 09:38 PM

schreef(Hans @ Jan 29 2011, 12:35 PM) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo , ik brand al jaren (met succes) op een houtkachel.
Deze heeft een uitlaat binnendiameter van 105 mm. waar een afvoerpijp in zit met een diameter van 100 mm.
Nu wil ik een nieuwe houtkachel kopen met een diameter van 125 mm.
Kan ik deze straffeloos aansluiten, met een verloop, van 125 > 100 mm.

Bij voorbaat mijn hartelijke dank voor het antwoord.

Hans



Hallo,
Het lukt niet om ij te registreren, dus probeer ik het zo, ik heb n brandende vraag; nl.

Hallo,

Ik heb een kacheltje gekocht van 5 kw met afvoer van 120 mm, nu kan ik een rookkanaal op de kop tikken met diameter 100 mm. Dus zal ik een stuk pijp moeten kopen die de afvoer verkleint naar 100 mm, dit heet geloof ik een verloop, daaraan komt de 90 graden bocht, van 100 mm en daarna circa 3 meter pijp dwars door het dak (plat dak). Geeft dit genoeg trek, aangezien er een bocht in zit van 90 graden vlakbij de kachel.

Vriendelijke groeten

#5 Gastbezoeker-Gast_*

Gastbezoeker-Gast_*
  • Guests

Gepost 24 February 2013 - 09:39 PM

Hallo,

Ik heb een kacheltje gekocht van 5 kw met afvoer van 120 mm, nu kan ik een rookkanaal op de kop tikken met diameter 100 mm. Dus zal ik een stuk pijp moeten kopen die de afvoer verkleint naar 100 mm, dit heet geloof ik een verloop, daaraan komt de 90 graden bocht, van 100 mm en daarna circa 3 meter pijp dwars door het dak (plat dak). Geeft dit genoeg trek, aangezien er een bocht in zit van 90 graden vlakbij de kachel.

Vriendelijke groeten



Voeg antwoord toe



  

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers