Ga naar inhoud


Foto

rendement gaskachel


4 replies to this topic

#1 willemhs

willemhs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Gepost 08 January 2010 - 11:47 PM

Hallo,

Ik ben benieuwd naar het rendement van een gaskachel t.o.v. centrale verwarming.

Ik heb een nefit cv ketel welke een commercieël rendement van 107% heeft, dit schijnt een werkelijk rendement van 96% te zijn.
Nu vraag ik me af wat het gemiddeld rendement is van een moderne gaskachel (met een gesloten systeem)?

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 09 January 2010 - 11:16 AM

Beste Willem,

De meeste moderne gaskachels hebben een rendement van rond de 80%.
Er zijn ook verschillende merken die een Din+ keurmerk voeren,deze kachels zijn helemaal zuinig met gas en geven het beste rendement.
Ook zorgen zij ervoor dat er ook een meer realistischer vlambeeld wordt gemaakt.

De voordelen van een gaskachel is dat je directe warmte hebt en zo veel minder gas gebruikt dan met de cv.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 willemhs

willemhs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Gepost 10 January 2010 - 10:44 PM

Hoi Kachelman,

Een gaskachtel stookt dus nogal wat duurder dan cv. Er gaat bij een gaskachel van iedere 100 euro ca 16 euro meer door de schoorsteen naar buiten als bij de cv ketel.
Doordat de gaskachel direct warmte geeft zit er dus een financieël voordeel doordat de cv ketel niet langdurig hoeft te draaien om de ruimte op temperatuur te krijgen. Oftewel, wanneer je het hele weekend thuis bent is de cv goedkoper, ben je na je werk een uurtje thuis dan zal de gaskachel voordeliger stoken.

Interessant, misschien de programmeerbare klokthermostaat van de cv uitschakelen, en bij thuiskomst de kamer met de gaskachel verwarmen. Is de ruimte op temperatuur dan vervolgens met cv op temperatuur houden.

#4 willemhs

willemhs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Gepost 12 January 2010 - 10:12 PM

Nog even een vraag. Mijn cv ketel is 28KW. Een gemiddelde gaskachel zit zo rond de 4 a 5 KW. Het lijkt me logisch dat de gaskachel dus ook veel minder gas verbruikt. Gebruikt de cv in dit geval ook 6x zoveel gas als een kachel (wanneer ze beide 100% branden)? Met dit koude weer moet de cv 2 uur voluit branden voordat de 21 graden bereikt word, terwijl een gaskachel direcht warmte geeft.

#5 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 02 February 2010 - 06:11 PM

wat je zegt,de gaskachel geeft een directe warmte aan de kamer.
de cv moet eerst het water verwarmen en zo zijn traject volgen.

Voor directe warmte is een gaskachel,pelletkachel of houtkachel het meest geschikt en het meest rendabel.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel



Voeg antwoord toe



  

0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers