Ga naar inhoud


Foto

rookkanaal gesloten systeem


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 willemhs

willemhs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Gepost 30 January 2010 - 10:45 PM

Hallo,

Ik heb een (2e hands) Dru Diablo gaskachel gekocht. Deze heeft een gesloten systeem. Ik heb een gemetseld rechthoekig rookkanaal (25x12cm). Op de benedenverdieping is dit een gat in het plafond.

De Dru heeft een concentrische aansluiting van 80/150mm. Omdat er een knik in het rookkanaal zit wil ik hier een flexibele buis van 80mm in laten zakken. Alleen hoe moet ik de aansluiting in de woonkamer maken?

Ik kan vanaf de kachel tot het plafond werken met concentrische pijp, vanaf daar door het rookkanaal een flexibele buis. Maar dan zal er een soort adapterplaat moeten zijn van concentrisch naar een 80mm pijp waar de flexibele buis op kan. Het vierkante rookkanaal werkt dan als de luchttoevoer.

Wat (misschien) ook kan is een fexibele buis (80mm) van de kachel tot de schoorsteen. En dan vanaf de kachel tot het plafond een 150mm buis om de flexibele buis heen voor de luchttoevoer.

Zijn dit goede opties? Welke is beter, en waarom? Zijn er misschien nog andere (betere) opties?

pelletkachel

#2 Kachel forum

Kachel forum

    Administrator

  • Root Admin
  • Pip Pip Pip
  • 1500 Posts:
  • Gender:Male

Gepost 02 February 2010 - 06:09 PM

beste Willem,

Er zijn schoorsteen aansluitingen voor gaskachels beschikbaar,thermovent maakt ze en ik meen dat Faber ook een standaard setje heeft.

Normaal ga je als volgt te werk:

Flexbuis bijv 100 door de schoorsteen trekken
Afdekventilatieplaat met kap op de schoorsteen plaatsen en de flex er op aansluiten
schoorsteen aansluitstuk beneden plaatsen
onder de schoorsteen doorgaan,dus aansluiten op het aansluitstuk met concetrische buis.
Sponsor van het kachelforum Euron kachels kijk voor pelletkachels op pelletkachels of op Dielle pelletkachel

#3 willemhs

willemhs

    Beginner

  • Members
  • Pip
  • 5 Posts:

Gepost 02 February 2010 - 07:18 PM

Hoi Kachelman,

Bedankt voor je reactie. Maar hoe krijg ik de concentrische buis tussen de kachel en het aansluitsuk? De concentrische buis schuif je op de concentrische aansluiting op de kachtel. Maar deze aansluiting is 4,5cm hoog, als de buis hier overheen moet schuiven/klikken kom ik te kort bij het plafond. En aan het plafond zal ook een concentrische aanlsuiting waar de buis op zal moeten klikken/schuiven. Hoe zit dit?

Zit er ook nog kwaliteitsverschil tussen verschillende flexibele buis? 80mm heb je voor 20 euro, maar ook voor 40 euro p/m.


0 Gebruiker(s) lezen dit topic

0 gebruikers, 0 gasten, 0 anonieme gebruikers